Om föreningen

Bostadsrättsföreningen bildades 1985. Den består av 6 hus med mellan 4-9 lägenheter per hus. Ursprungligen fanns bara 2 hus, de vita med byggnadsår 1870. De ägdes av två grosshandlare.

Efter försäljning av dessa till kronan vid förra sekelskiftet byggdes det stora gula huset 1899-1900. Området användes därefter i många år som officersbostäder, därav namnet Officersparken. Kronan sålde sedan till bostadsrättsföreningen.

I samband med bostadsrättsföreningens bildande 1985 tillkom de 3 mindre gula husen. Gatuadresserna gavs utifrån tanken att husen låg i en cirkel påbörjad vid det nya huset som ligger på Rosenbergsgatan och avslutad med det stora gula huset. Det orsakar ofta förvirring, särskilt efter det att vissa hus har döpts om och nu saknar det gamla husnumret som tillhörde denna gata, se därför en förtydligande karta på sista sidan.

Området består av en unik parkmiljö och vi värnar om att söka behålla vår boendemiljö så trevlig som möjligt för alla. En stor del av föreningens skötsel sker genom föreningsmedlemmarnas insatser och på deras eget initiativ. Det innebär att vi är restriktiva med att köpa in insatser utifrån och förväntar oss en aktiv insats från varje medlem eller någon som denna medlem anlitar för att bidra till arbetet. Vilka arbeten vi sköter själva varierar från år till år, men det rör sig ofta om gräsklippning, ogräsbekämpning, snöröjning, etc. Viktigt är också att vi strävar efter att hålla ned kostnaderna för el och varm- vatten.

Lugn bör råda i parkens område mellan kl 23.00 – 07.00 för att vi inte ska störa varandras nattsömn. Fråga gärna Dina grannar om Du planerar sena aktiviteter som kan störa. Om frågor eller funderingar – tveka inte utan ta kontakt med styrelsen!

Din viktigaste uppgift som föreningsmedlem är att visa hänsyn och tillmötesgående som bidrar till trivsel och hemtrevnad för Dig själv och Dina grannar.