Föreningsstämma

Föreningens beslutande församling är föreningsstämman, som vi brukar hålla i senare delen av mars varje år. Vid denna stämma väljs en styrelse för det kommande året som omedelbart börjar sitt arbete. Den avgående styrelsen avlägger en rapport över verksamhetsåret.

Föreningens medlemmar möjlighet att inkomma med motioner som behandlas på mötet. För att vi ska kunna ta beslut krävs att ärendet kommit in i förväg och annonserats till medlemmarna i de möteshandlingar som skickas ut före mötet. Det går naturligtvis bra att gemensamt diskutera också andra angelägenheter vid mötet, dock utan att vi fattar beslut.

Kallelse till föreningsstämma ska ska utfärdas senast två veckor före ordinarie stämma och en vecka före extra stämma, dock tidigast fyra veckor före stämman. Kallelsen ska utfärdas till samtliga medlemmar via mail, utdelning eller post. Kallelsen ska dessutom sättas upp på lämplig plats inom föreningens hus eller publiceras på hemsidan.

Vid föreningsstämma har varje medlem en röst. Om flera medlemmar innehar bostadsrätt gemensamt har de dock tillsammans endast en röst. Medlem som innehar flera lägenheter har också endast en röst.

Medlem får utöva sin rösträtt genom ombud. Ombudet ska visa upp en skriftlig dagtecknad fullmakt. Fullmakten ska uppvisas i original och gäller högst ett år från utfärdandet. Ombud får inte företräda mer än två medlemmar. På föreningsstämma får medlem medföra högst ett biträde. Biträdets uppgift är att vara medlemmen behjälplig. Regler kring vem som kan vara ombud eller biträde finns i stadgarna.

Föreningsstämmans beslut utgörs av den mening som fått mer än hälften av de avgivna rösterna eller vid lika röstetal den mening som stämmans ordförande biträder.